Kees Kasbergen schildert modern vanuit zijn gevoel en met fantasie

PURMEREND - Purmerender Kees Kasbergen exposeert modern schilderwerk in de ING-Bank aan de Koestraat. Het is zijn tweede solotentoonstelling in een kort tijdsbestek. Ofschoon Kasbergen zegt dat hij als schilder nog in ontwikkeling is, durft hij het toch aan om twaalf werken uit de periode 1999 - 2000 te tonen. Het gaat om gevarieerd werk in acryl op zwaar papier.

De wisselwerking tussen publiek en schilder houdt het midden tussen bescheiden gewilde aandacht en de weg naar de volgende stap. "Exposeren is een stukje van jezelf prijsgeven. Dat is best eng. Gerenommeerde kunstenaars hebben me gestimuleerd om het toch te doen. Het is ook kicken", erkent Kasbergen.
Hij is als schilder een man die 'wacht op een duwtje'. Van huis uit was er geen stimulans en aandacht voor schilderkunst. Dankzij de uitgebreide kunstcollectie van zijn werkgever, voornamelijk grafisch werk van jonge kunstenaars, ging hij zich interesseren voor en verdiepen in de moderne kunst. Regelmatig loopt Kees een galerie binnen en kijkt hij met veel plezier in de ateliers van kunstenaars tijdens diverse atelierroutes. Op een gegeven moment begon hij op bescheiden schaal zelf grafisch werk te verzamelen. Het duwtje om zelf te gaan schilderen, kwam van beeldend kunstenaar Jan Paul Hofman. Hofman, eerstegraads docent tekenen en schilderen, werd leraar van Kasbergen.

Grilligheid
"Ik heb nu een paar jeer les. Het bevalt me heel goed. Ik merkte snel dat ik niet fotografisch wil schilderen. Ik heb daar geen gevoel bij. Jan Paul Hofman stimuleerde me om het figuratieve los te laten en mijn eigen gang te gaan. Ik laat mijn gevoel en fantasie los als ik schilder, legt de amateur-schilder uit. "Soms is een object het uitgangspunt, een andere keer is het een maatschappelijk gegeven dat me inspireert. Bij mijn schilderij 'De Brug' waren het tekstregels uit een song van Bløf. Meestal is het uitgangspunt niet meer herkenbaar in het eindresultaat. Soms nog wel het ritme en de grilligheid."
Kleurkeuze, kleurmenging en techniek in combinatie met het gevoel bepalen hoe het schilderij uiteindelijk wordt. Uit zijn werk spreekt een emotionele kracht, maar er spreekt ook maatschappelijke betrokkenheid bij bepaalde situaties uit. Ten opzichte van zijn eerste expositie is de kleursetting minder somber. Er is in enkele werken nog een groot contrast tussen lichte tinten en donker. Overwegend hebben heldere kleuren de overhand en de beweging is met meer nadruk aanwezig. Kees Kasbergen schildert nu de moeilijke periode in zijn leven voorbij. "Ik ben niet meer de man die schuilt in de mist."
Hij heeft enkele aquarellen gemaakt, maar schildert hoofdzakelijk met acryl op papier. De overstap naar linnen is nog niet gemaakt. Linnen is weer een stap verder. Als je met schilderen begint, doe je dat eerst op lespapier. Naar mate je langer werkt, merk je dat zwaar papier meer doet. Het is voor het gevoel actiever. Ik lijst niet alles in. Het eindresultaat op zwaar papier blijft mooier in een map. Het krult niet om. Soms denk ik wel eens als iets af is, had ik het maar op linnen gedaan. Dat komt nog wel. Ik heb een duwtje nodig."
Kees Kasbergen is enthousiast over de beschikbaar gestelde expositieruimte voor zijn twaalf schilderijen."Het is een kleine hoek met veel lichtinval."

Annemiek Nuijens

Bron: Noordhollands Dagblad d.d. donderdag, 31 mei 2001

Sluit scherm